Tuesday, May 12, 2009

Den nya avföringen

Hej, kära läsare.
Stundom dyker det upp spelutvecklare som utlovar att just deras spel ska vara vuxet. Det brukar sluta med blod (har jag inget emot, om det välanimerat) och avklädda kvinnor (har jag inget emot, om de är vackra), vilket inte är just vad jag symboliserar med "vuxet". Någon form av intellektuell stimulans kommer närmare sanningen i min mening; antingen i handlingen eller i spelets gameplay. Exempel på spel som uppfyller kraven i vardera kriterium skulle kunna vara PlaneScape: Torment och Civilization 4 - alltså inte Die by the Sword... men det finns inget som säger att vuxna inte kan avnjuta blod och våld, givetvis. Bara att det inte är just våld som definierar att någonting är vuxet.

Dragon Age: Origins är ett dylikt lir som jag hoppas en smula på. Dessvärre råkar det vara ett spel som skulle vara "vuxet", och i dagarna kom en trailer som inte direkt gjorde mig lycklig. Den nya skiten, verkligen.




C.S Lewis sade följande som känns hyfsat relevant i sammanhanget:

"When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed if I had been found doing so. Now that I am fifty, I read them openly. When I became a man, I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."

No comments:

Post a Comment