Saturday, May 23, 2009

Modstulen av Oblivion-mods

Ja, just det. Jag har installerat Oblivion igen, trots att Fallout 3 är nyare och bättre. Orsaken är helt enkelt att min vördade bror har lånat mitt exemplar, så för att fylla ut tomheten som finns i min själ slåss jag med svärd och eldklot numera, istället för den ack så härliga Vengeance (Gatling Laser... mmm).

Lyckligtvis har jag Oblivion på PC, vilket innebär att det finns ett hundratal mods att ladda ner. Riktigt så fanatisk är jag inte, men en del blev det. Eftersom jag är så snäll så listar jag dem här:

  • Oblivion Mod Manager - Gör det lite lättare att installera och hantera mods.
  • Francesco's leveled creatures/items mod - Ändrar level-systemet, vilket innebär att man inte kommer att stöta på vanliga banditer i skinande magiska rustningar. Moden går att skräddarsy efter ens önskemål dessutom.
  • BTmod - Fixar till spelets UI, inventorie och mängder med störande smådetaljer som gör spelet lite mer användarvänligt.
  • Qarl's Texture Pack 3 Redimized - Förbättrar texturerna i spelet i en mycket hög grad. Enorm fil, vilket säger en del om det kopiösa arbetet som ligger bakom.
  • Detailed Terrain Beta 2 - Förbättrar texturrenderingen och gör att de smälter samman bättre.
  • Atmospheric Weather System - Gör att vädret känns betydligt mer realistiskt, och piffar till natthimlen mycket.
  • Enhanced Water - Vattnet blir lite snyggare.
  • Visual Enhancements - Magin och de magiska vapnen blir häftigare.
  • Beaming Sunglare - Solen skiner som en sol, istället för en energisparlampa.
  • More Immersive Sound - Modden lägger till fler ambienta ljudeffekter, i synnerhet i naturmiljöerna.
  • Natural Wildlife - Djuren i skogen beter sig skyggare. Tidigare var de en smula amfetaminstinna i mitt tycke.
  • Natural Enviroments - Snyggare utomhusmiljöer. Bland annat regnbågar!!!!!!11
  • Low Poly Grass - Gör spelet lite snällare mot datorn. Jag ser ingen direkt skillnad på gräset i alla fall.
  • ImpeREAL City Unique Districts - Skräddarsyr distrikten i huvudstaden en smula, så att de är en smula mer unika än tidigare, då allt var i grå granit.
  • ImpeREAL Empire Unique Castles - Ungefär som ovanstående mod, men förändrar slottens utseende istället.
  • Unique Landscapes - Förbättrar mängder med landskap oerhört mycket, och skänker en smula variation i världen.
  • Zira's Battle Horse Shop - En modd som gör det möjligt att köpa bepansrade hästar. Det innebär att du slipper köpa Bethesdas dåraktiga hästexpansion.
  • Dall's Creatures - Förändrar och förbättrar texturerna på åtskilliga monster.
  • Qarl's Harvest - Lägger till fruktträd i världen. Hurra!
  • Book Jackets - Bokomslagen ser inte längre likadana ut!
  • Improved Facial Textures - Ökar uppläsningen på de extremt fula nyllena.
  • Beautiful People - I originalspelet är alla extremt fula, vet du väl? Detta löser nästan problemet.
  • Bald Hairstyle - Jag känner mig mer hemma om det går att vara skallig.
  • Gorier Blood - Mer splatter! Den viktigaste modden av dem alla.
  • Low Recharge Cost - De magiska föremålen är inte längre lika groteskt dyra att ladda upp.
  • Purge Cell Buffers - Snabbar upp spelet om man har mängder med mods, till priset av något högre laddningstider.
  • Elven Map Redux - Kartan blir färgglad och vacker. Vem vill inte ha det på det viset?
  • Quest Reward Leveller - Man slipper få något värdelöst när man utför ett uppdrag när man har uppnåt en högre nivå. Ganska trevligt.
  • Regrowing Nirnroot - Det jobbigaste uppdraget blir något mindre jobbigt.
  • Supreme Magicka - Balanserar spelet, så att det är lättare att vara magiker. Destruction hade ju ynklig skada tidigare.
Dessutom har jag givetvis Shivering Isles-expansionen, som är utsökt. Att installera modsen är i vanliga fall extremt lätt: dumpa innehållet i DATA, slå ihop mapparna och aktivera .esp-filen i Mod Manager eller Oblivion Launcher.

No comments:

Post a Comment